FILMAS APSVEIKUMI VĀRDA DIENAS ČATS REKLĀMA oHo.lv
Lai lietošana būtu ērtāka, lūdzu, pagriez savu tālruni!
Reģistrētiem lietotājiem



Reģistrēties Aizmirsu paroli!

Dienasgrāmatas (blogi)

 Polus,  11-10-2013 22:54 15  41

Dzīvesstāsts

Alister McGrath - Molekulārās biofizikas doktora Oksfordas Universitātē - stāsts*

"Kad mācījos skolas pēdējās klasēs, Ziemeļīrijā, Belfāstā, kur dzīvoju, uzplaiksnīja reliģisko disputu izraisīta vardarbība. Man šķita tikai dabīgi, ka vardarbības cēlonis ir reliģija, un tikpat loģisks šķita fakts, ka, atmetot reliģiju, iestātos miers. Kā jau daudziem, kuri uzauga 20.gs. 60-tajos gados, man intelektuāli pievilcīgs šķita marksisms - tā pareģojumi par sociālisma triumfu, kā arī ideja par reliģijas atmešanu. Vēl vairāk, tajā laikā uzsāku studijas dabaszinātnēs, kas manī neatstāja ne mazāko vietu tādam konceptam kā Dievs. Man Dievs bija lieks jēdziens no pagātnes, relikvija, kurai nav nekādas vietas nākotnē.


Ir dažāda veida ateisti. Ir tādi, kuri netic Dievam, taču ar cieņu izturas pret tiem, kuri Dievu ir atraduši. Ir ateistu grupa, kura savā būtībā ir agresīva un neiecietīga, uzskatot visus Dievam ticīgos par muļķiem, naiviem indivīdiem un liekuļiem, kā arī karsti vēlas atbrīvot pasauli no šiem deklasētajiem elementiem. Varu atzīt, ka piederēju tieši šai ateistu kategorijai.


Daļa no loģikas, kas mani turp noveda, bija balstīta uz manu studiju novirziena - dabaszinātnēm. Lai gan pamatideja studijām Oksfordas Universitātē bija gūt ieskatu fantastiskajās dabas norisēs, vienlaikus tas kalpoja kā labs pamats, lai kritizētu ticīgos. Ateisms un dabaszinātnes man toreiz šķita saistītas ar visciešākajām intelektuālajām saitēm. Zinātne pierādīja to, ka Dieva nav! Atzīstu, ka tas bija ļoti primitīvs un vienkāršots pasaules skatījums, taču tieši ar tādu bija pildītas ateistu grāmatas tolaik, un, jāatzīst, ka arī šodien. Mani uzskati bija nelokāmi līdz pat 1971. g., kad ierados Oksfordā.


Ķīmijas studijas un molekulārās biofizikas pētījumi bija intelektuāls izaicinājums. Dažbrīd es izjutu entuziasmu, jo šķita, ka tiek izprasts aizvien vairāk no dabas sarežģītajām norisēm. Vienlaikus ar pieaugošo prieku par izpratni dabas norisēs, kas tālu pārsniedza gaidīto, es apjautu, ka aizvien vairāk sāku apdomāt savu ateistisko pozīciju. Nevienam nav viegli pašam kritizēt savas pamatidejas, taču mani līdz tam noveda apziņa par to, ka procesi un lietas nav tik "taisnvirziena", kā man kādreiz bija šķitis. Tādējādi konverģēja vairāki faktori, rezultējoties jēdzienā, ko var apzīmēt kā "ticības krīze".


Es apjautu, ka ateisms bija balstīts uz vairāk kā neapmierinošu pierādījumu bāzi. Argumenti, kuri iepriekš šķita pamatīgi, izlēmīgi un izšķiroši, pēkšņi šķita cirkulāri, nestabili un nenoteikti. Daļa no tiem bija "aizrunājami"; to intelektuālajiem trūkumiem bija jāpārskrien pāri, jāuzklāj plīvurs to loģiskajai nekonsekvencei. Iespēja parunāt ar kristiešiem par viņu ticību man atklāja, cik patiesībā maz es par to zināju, jo savas zināšanas par kristietību biju ieguvis no tās (ne vienmēr korektajiem) kritiķiem (B. Rasela, K. Marksa). Es sāku apjaust, ka nesaraujamā saite starp dabaszinātnēm un ateismu bija naiva, balstīta uz nezināšanu.


Manas šaubas par ateisma intelektuālo pamatu rezultējās apziņā, ka ateisms pats par sevi ir ticības sistēma, lai gan es to biju uztvēris kā faktuālu apgalvojumu par realitātes esamību. Aizvien vairāk atklāju, ka par kristietību zināju daudz mazāk, kā iepriekš biju iedomājies. Kad vairāk iedziļinājos kristīgajā literatūrā, apzinājos, ka tas, ko biju noliedzis, bija vienkāršs reliģiskais stereotips. Man bija jāiziet cauri pamatīgam pārdomu procesam. Pārbaudot kristietības vēsturisko precizitāti, tās apbrīnojamo garīgo vitalitāti un intelektuālo potenciālu, es kļuvu ticīgs Dievam, kuru pirms tam biju uzskatījis par novecojušu kuriozu.


Es novērsos no vienas ticības, lai pievērstos citai."


*No grāmatas "Beyond Opinion"

Uz kāda pamata Jūs atbildētu? Ilūzija par izvēli
citi ieraksti Polus d-grāmatā
Komentāri
tool: Ekstreemo (ne vardarbiibas noziimee) uzskatu paudeeji vienmeer ir ar vienpuseeju pasaules redzeejumu.
Gudrs puisis Alisters. Ne velti Oksforda aiz muguras, zinaatniskais graads nevaajaa sfeeraa un veelme nopietni iedziljinaaties eksistenciaalos jautaajumos.
Peedeejais teikums vareetu skaneet arii - no viena graavja otraa.
Ir uzmaniigi jaaizturas pret ljaudiim, kuri pauzh preteejus viedokljus. Protams, ka labaak ir atrasties mekleejumos nekaa sastingushaa paarlieciibaa. Tachu tik noteikta ikonu mainja... Un taalaak? Atveersies acis uz musulmanismu, budismu ...utt
Ja skatamies uz dziivi vienkaarsho, tad katram jau ir savs ieksheejaas bauslii bas komplekts, kuram sekojam vairaak vai mazaak. Kam vajag tas aiziet uz sev tiikamo Dievnama benziintanku un uzpildaas ar patukshoto gariigo degvielu un instrukcijaam, ja pats nespeej tos rast.
Ja skatamies sociaalpsihologjiski, tad tas ir neaptverams izzinjas avots - peetiit dazhaadu religjiju, ateisma tai skaitaa, teoreetisko baazi, iedarbiibas uz masaam metodeem utt
Rakt ir OK. Tachu liidz ko esi sirdii piesleejies vienai dobei, taa skatiijums uz citaam dobeem diezin vai buus objektiivs.
#1
2013-10-12 09:48
Polus: Pēdējais teikums, manuprāt, ir skatāms kontekstā. Stāsta varonis dzīvoja ar pārliecību, ka pastāv reliģija - akla ticība, kas nav balstīta uz faktiem, vājo un dumjo mierinājums - un ateisms - faktuāls, zinātniski nostiprināts pasaules skatījums, kuru apšaubīt var tikai tas, kurš nevēlas vai nespēj to saprast. Taču, sākot savu iedziļināšanos, viņš nonāca līdz atziņai, ka nekāda fundamentāla pamata ateismam nav - tā ir tikai un vienīgi ticība. Ja nonākts līdz tam, tad ir tikai loģiski ar atvērtu prātu izvērtēt vienas un otras puses piedāvāto pasaules skatījumu, lai saprastu, kurš ir spēcīgāks. Viņš savu izvēli izdarīja.

"iekšējais bauslības komplekts" - ja tas tā ir, tad kā gan mēs varam nosodīt Breivīku, Hitleru, Staļinu? Viņi, iespējams, rīkojās saskaņā ar savu "iekšējo bauslības komplektu". Un tomēr viņus dēvējam par ļauniem. Kāpēc? Uz kāda pamata? Kā gan kāds varētu teikt, ka izvarošana ir ļauns akts, ja tas ir saskaņā ar kāda cita "iekšējo bauslības komplektu"? Pie tam, arī brīvība nenozīmē iespēju darīt vai izvēlēties visu, ko vien vēlies. Tā būtu anarhija. Arī brīvība, kādu to pazīstam šodien, darbojas stingros morāles rāmjos. Ja tā nebūtu, tad būtu bīstami iziet uz ielas, jo darbotos minētais "iekšējais bauslības komplekts". Mēs tā varētu turpināt, bet doma - ir jābūt absolūtam standartam, kurš nosaka to, kas ir labs un kas ļauns. Ja pastāv absolūts standarts, tad pastāv arī šī standarta Radītājs.

Te nu mēs nonākam pie dobēm. Katra dobe (t.sk. ateisms) atbild uz 4 jautājumiem - par mūsu izcelsmi, par esamības nozīmi, par morāles pamatu un par dzīves nobeigumu. Ja atbildes meklē sirdī, nevis prātā, tad, atbildot uz šiem jautājumiem, pareizā dobe būs skaidra.
#3
2013-10-12 10:51
Alison: Jo vairāk zinām, jo vairāk nezināmā atklājas, bet atbildes rast gribas. Prātam noteikti vajag skaidrojumu, un brīdī, kad tas arī zinātņu doktoram ir par īsu - viņš atrod biezo melno grāmatu - un - atrod it kā atbildes tur. Prāta tendence pieķerties ir nebeidzama. Līdz ar to to viegli piemānīt.
Es pilnīgi piekrītu tool - uz šīs Zemes nav nevienas mācības, kas spētu visaptveroši pasniegt patiesību. Viss, kas šeit radīts ir smilšu pilis, kas viegli pajuks, kad te vairs nebūsim. Pieķeroties kādai reliģijai un atdodot par to sirdi un dvēseli - zaudējam sirdi un dvēseli, ko varam paturēt sev un dāvāt saviem līdzcilvēkiem.
Mums nav nekā svarīgāka vienam par otru. Pārējais viss ir izdomāts ;)
#2
2013-10-12 10:50
Polus: Alison, piedod, bet savu eksistenciālisma jēgu balstīt uz kaut ko tik pārejošu - citiem cilvēkiem - ir ļoti tuvredzīgi, jo agrāk vai vēlāk pienāks vilšanās (cilvēki mirst, mainās utt.).

Tātad - atdodot sirdi un dvēseli reliģijai, mēs tos zaudējam, bet, dāvājot tos līdzcilvēkiem, mēs tos paturam sev? Atļaušos teikt, ka tās ir pilnīgas muļķības.

Ja reiz runājam par kristietību, tad izstāsti savu versiju par to, kā tā vispār atņem kādam sirdi un dvēseli. Es to tiešām nesaprotu.
#4
2013-10-12 10:59
fargo: protams, ka ateisms ir ticība un ateistiskās ideoloģijas kā ļeņinisms, nacisms, z-korejas juche utt ir visīstākas reliģijas ar saviem dieviem, svētajiem rakstiem, kanoniem, obligātajiem ikonām-elkiem publiskā un privātā telpā.
#5
2013-10-12 11:07
Alison: Es domāju, ka balstīt eksistenciālisma jēgu uz līdzcilvēkiem nav tuvredzīgi. Es domāju, ka tas ir svarīgākais, ko te varam darīt.
Veidojot attiecības ar citiem - Tu pats esi iesaistītā puse, līdz ar to - ieguvējs un arī savas attieksmes rādītājs. Savas attieksmes pret radītāju. Neatkarīgi no tā, vai Tu esi kopā ar kādu 2 stundas lidmašīnā, vai visu dzīvi svētā laulībā - Tu esi kopā ar radītāja radītu cilvēku - un izrādi savu attieksmi pret viņa darbu. Būtībā nav jau cita veida, kā pateikties Dievam par radīšanu, kā paužot mīlestību pret līdzcilvēkiem.
Runājot par sirds un dvēseles atdošanu vienai reliģijai - Tu to piesaisti vienai mācībai, līdz ar to zaudē spēju būt neierobežots. Cilvēka radītā dogmatiskā mācība piespiež Tavu prātu visu vērtēt saskaņā un izrietoši no šīs mācības. Līdz ar to tiek zaudēta spēja visu vērtēt patiesi. Parādās reliģijas subjektīvais skatupunkts. Tā Tev Tevi ir atņēmusi.
Un šeit - reliģijā - parādās vēl viena milzīga kļūda - jebkurš citādi domājošs tiek automātiski ieskaitīts tādos, kas ir briesmoņi un dara tikai melnos darbus. Bet TĀ NAV. Es neesmu kristiete, bet manī nav idejas, ka jādara kaut kas tāds, kas citus sāpinātu. Es mīlu savus līdzcilvēkus, un daru viņiem labu nevis tāpēc, ka baidos Dieva soda vai izpelnītos viņa atzinību, bet tāpēc, ka es viņus MĪLU!!
Un nez vai Tavs tool atbildē pieminētais Hitlers bija neticīgs. Es nezinu. Esmu vienkārša, apolitiska būtne, tādēļ manu viedokli vari arī ignorēt.
#6
2013-10-12 11:32
Polus: Vai tad neesi iesaistītā puse, veidojot attiecības ar Dievu?

Tiešām nav neviena cita veida, kā pateikties Dievam par radīšanu? Tiešām? Kā būtu ar pateicību pašam Dievam?

Mīlestība pret līdzcilvēkiem - vai gan tas nav "mīli savu tuvāko kā sevi pašu"?

"līdz ar to tiek zaudēta spēja visu vērtēt patiesi" - ar šo apgalvojumu tu automātiski izvirzi savu patiesības apgalvojumu. Kas gan tev liek domāt, ka tas ir patiess, bet, piemēram, kristietība nē? Tas ir tikpat ekskluzīvs kā tas, ko ar šo apgalvojumu mēģini noliegt. Tā ir iekšēja pretruna.

Pēdējā rindkopa - par briesmoņiem - ir vienkāršs stereotips. Tas raisa smaidu :) Es tev ieteiktu pameklēt, nevis taustīties stereotipos. Meklē un pārbaudi, un tu atradīsi.
#7
2013-10-12 12:25
Pārējos 8 komentārus var lasīt tikai oHo.lv reģistrētie lietotāji.
Tavs komentārs

Komentārus var pievienot tikai reģistrēti lietotāji.


Iepazīšanās portāls oHo.lv
oHo.lv administrācija neatbild par iepazīšanās sludinājumu un pārējās portālā paustās informācijas saturu.
Apmeklējot oHo.lv Jūs apliecināt, ka esat iepazinušies ar oHo.lv lietošanas noteikumiem un apņematies tos ievērot.
© 2000.
oHo.lv izmanto sīkdatnes, lai darbotos un nodrošinātu Tev lielisku pieredzi.
Vairāk par sīkdatņu veidiem, to izmantošanu un konfigurēšanas iespējam lasiet šeit.
p.s. Mums arī nepatīk visi šie logi un paziņojumi, bet tāda nu ir kārtība 😅